In ‘’Uitgelicht’’ bespreken we projecten waar we als Culturele Hotpot bij zijn betrokken en zoomen we in op de mensen achter het project. Met welke beweegredenen zijn ze hun project gestart en op welke manier heeft de Culturele Hotpot daaraan bijgedragen. We blikken terug of kijken vooruit en vormen zo een beeld van het uiteindelijke resultaat.
De Geitenkermis is een bekend begrip in Broekhuizenvorst en omgeving. Deze traditie, met eigen rituelen en gebruiken was het uitgangspunt voor een groots theaterspektakel dat plaatsvond op 20, 21 en 22 december 2024. Frans Geurts vertelt hoe hij hierop terugkijkt en welke resultaten dit heeft opgeleverd.
Foto: Sociaal Kapitaal
Al ruim 7 jaar lag het project op de planken. In opdracht van Kasteel Ooijen werd namelijk onderzocht hoe oud de traditie van de Geitenkermis eigenlijk is. De resultaten hiervan inspireerden Wout Hermans en Nard Reijnders tot het verkennen of een theaterstuk over de Geitenkermis haalbaar was.
Begin 2023 had Frans Pollux de eer het script te schrijven, met de geitenkermis als startpunt. Paula Nelissen werd ingevlogen als regisseur, Nard Reijnders componeerde de muziek en samen met een organisatie club is alles in een stroomversnelling geraakt. Er werden een informatieavond gehouden, audities afgenomen en vanuit daar repetities. Voor ze het wisten was het stuk compleet.
Het theaterspektakel gaat over Broekhuizenvorst in het jaar 1935. Een tijd van armoede en een hoge mate van verschil in rangen. In die tijd is er in de omgeving van Broekhuizenvorst nog maar één geit, die in het bezit is van boer Sjaak. Echter vindt de elite dat de geit hen toebehoord. Daar is niet iedereen het mee eens. De geiten moeten worden beschermd terwijl het dorp wordt verscheurd door honger.
Om het dorp te redden wordt een dappere jongedame aangewezen om hulp te zoeken. In de tussentijd dat zij op pad is ontstaat er strijd, wordt de geit gestolen van boer Sjaak en zelfs opgegeten door de elite. Lukt het de dappere jongedame om op tijd hulp te vinden waarmee het dorp gered en verenigd kan worden?
Foto: Sociaal Kaptiaal
Met ruim 100 mensen is vormgegeven aan een reeks van 4 voorstellingen. In eerste instantie waren dit er 3, maar door de grote belangstelling is dit uitgebreid. In totaal zijn er zo’n 1200 bezoekers geweest. Deze voorstellingen vonden plaats op het kerkplein in Broekhuizenvorst. Alles wat grensde aan het plein was, in combinatie met een gigantisch decor, onderdeel van het stuk.
Door de grootte van de crew, kun je je voorstellen dat niet iedereen elkaar vooraf kende. Dat heeft ertoe geleid dat er veel ontmoetingen plaatsvonden. Bewoners leerden elkaar kennen, raakten bevriend en komen tot op de dag van vandaag nog altijd bij elkaar over de vloer. Frans omschrijft de crew daarom als één grote familie.
Achteraf gaven veel crewleden en bezoekers zelfs aan bij een volgende editie weer aanwezig te zijn, al dan niet in het publiek of op het toneel. Het theaterspektakel heeft ervoor gezorgd dat Broekhuizen en Broekhuizenvorst in aanraking kwamen met cultuur en toneel. Daarnaast werd een platform geboden waar inwoners zich creatief konden uiten en waar in de toekomst meer culturele initiatieven kunnen worden gerealiseerd.
Foto: Sociaal Kapitaal
Terugkijkend op het gehele project vindt Frans het bijzonder dat er zo veel steun was van lokale initiatieven. Zowel de horeca, kap en grime, de Gemeente, lokale ondernemers (denk aan hout voor het decor en bloemen voor de spelers), natuurlijk de Culturele Hotpot en nog veel meer bedrijven en instellingen hebben hun steentje bijgedragen.
De lijntjes met de Culturele Hotpot waren kort wat het, vergeleken met een regionaal initiatief, warmer en oprechter liet aanvoelen. De cultuursector is namelijk een moeilijke sector om in te opereren en zonder de steun van de Culturele Hotpot had dit niet kunnen plaatsvinden. Als advies zou Frans daarom willen meegeven om eerst bij lokale initiatieven aan te kloppen voor jouw project en dan pas verder te kijken. Zij zitten er namelijk vaak dichter bovenop en zijn nauwer betrokken.